عقل: تابعی از اراده

عقل: تابعی از اراده

این پست نه ستایشی ست از عقل، نه نکوهشی. تنها گزارشی ست از آنچه دیده ام. یا آنچه فکر می کنم دیده ام. یا آنچه دلم می خواهد فکر کنم دیده ام.

....

پرده ی اول: درها با همان کلیدی قفل می شوند که باز می شوند!

وضعیت یک

سوژه در اتاق ایستاده، خواهان تغییر وضعیت خود (بیرون رفتن) نیست. در را از تو قفل میکند. شاید روی تخت می نشیند و سیگار میکشد.

وضعیت دو

سوژه بیرون اتاق ایستاده، خواهان تغییر وضعیت خود (به درون رفتن) نیست. در را از بیرون قفل میکند. میرود.

وضعیت سه

سوژه در اتاق ایستاده، خواهان تغییر وضعیت خود است. قفل در را باز کرده، بیرون میرود. به محض ایستادن در بیرون اتاق در وضعیت دو قرار می گیرد.

وضعیت چهار

سوژه بیرون اتاق ایستاده، خواهان تغییر وضعیت خود است. قفل در را باز کرده، داخل می شود. به محض ایستادن درون اتاق در وضعیت یک قرار می گیرد.

..... (= آنتراکت!)

پرده ی دوم: احکام با همان عقلی انکار می شوند که اثبات می شوند!

وضعیت یک

مومن در درون فضای دینی قرار داشته، به هیچ وجه خواهان تغییر وضعیت خود از ایمان به الحاد نیست. او عقل را در محک مسائل دینی ابزاری ناکارآمد می داند: پای استدلالیان چوبین بود/ پای چوبین سخت بی تمکین بود

وضعیت دو

ملحد در بیرون فضای دینی قرار داشته، به هیچ وجه خواهان تغییر وضعیت خود از الحاد به ایمان نیست. او عقل را در اثبات مسائل دینی ناکار آمد میداند. در نظر او همه ی براهین عقلی اثبات خدا مخدوش است.

وضعیت سه

مومن در درون فضای دینی قرار داشته، خواهان تغییر وضعیت خود از ایمان به الحاد است. او عقل را ابزاری موثر در رهنمون شدن وی به حقیقت می داند. پس به یاری ادله ی عقلی از ایمان بیرون رفته، به محض بیرون رفتن در وضعیت دو قرار می گیرد!

وضعیت چهار

ملحد در بیرون فضای دینی قرار داشته، خواهان تغییر وضعیت خود از الحاد به ایمان است. او عقل را ابزاری موثر در هدایت شدن وی به ساحت ایمان می داند. عقل برای او در وضعیت فعلی پیامبریست درونی. پس به یاری ادله ی  عقلی به حوزه ی ایمان داخل شده، به محض داخل شدن در وضعیت یک قرار می گیرد!

....

موخره: دلم می خواهد فکر کنم، پس هستم!

 

/ 26 نظر / 12 بازدید
نمایش نظرات قبلی
گلابتون

و به این نتیجه می رسیم که دل از عقل قوی تره/ چوت اگه چیزی را بخوای راحت با عقلت میتونی براش دلایل عقلانی بیاری. کلاً هرجور راحتی!

رها

سلام! مرسی به نیم تنه! چطوری بشر؟ خوبی ؟ خوش می گذره ؟ کلی وقته بازم دارم وبتو می خونم اما وقت سی ام گذاشتن پیدا نمی کنم. حالا هم از فرط بی کاری و اندکی بی عاری سر کارم نشستم به وب گردی ! مثلا دارم آنتی ویروس آپ می کنم! راستیییییییی آواز قو محشر بود . از اون مدلایی که آدم دوست داره برا بقیه هم تعریفش کنه!!!!! اااااااااااااااااااااااااااااااا از بس عمریه کامنت نذاشتم یادم رفت می تونم ایکون بذارمممممم! راستی مرسی که هنوز پلاک 150 اینجا هست! اصلا فکرشم نمی کردم! تیک کر! خوش باشی رفیق

رها

ادیت شده با آیکون! : [نیشخند] سلام! مرسی به نیم تنه![دست][شوخی] چطوری بشر؟ خوبی ؟ خوش می گذره ؟ [چشمک] کلی وقته بازم دارم وبتو می خونم اما وقت سی ام گذاشتن پیدا نمی کنم.[زبان] حالا هم از فرط بی کاری [نیشخند]و اندکی بی عاری [چشمک]سر کارم [عینک]نشستم به وب گردی ! مثلا دارم آنتی ویروس آپ می کنم![شیطان] راستیییییییی آواز قو محشر بود .[قلب] از اون مدلایی که آدم دوست داره برا بقیه هم تعریفش کنه!!!!![دست] اااااااااااااااااااااااااااااااا از بس عمریه کامنت نذاشتم یادم رفت می تونم ایکون بذارمممممم! [خنده][قهقهه] راستی مرسی که هنوز پلاک 150 اینجا هست![قلب][قلب] اصلا فکرشم نمی کردم! تیک کر! خوش باشی رفیق ( با حفظ شعونات : [ماچ] )

رها

چه رنگ و وارنگ شد!! [نیشخند]

الهام

age kasi eradah be hich samti be tore kamel sogh peida nakone bayad vasate daro divar vaiste ya faghat jena mitunan han khodet haviji asanesham beman che [نیشخند]

من

چرا ما شما را نمی توانیم با آر اس اس بخوانیم آیا [سوال]

علی

به رها: به به چه چه! سلاااااام قدم رنجه فرمودین بابا! خبر میدادی یه گاوی گوسفندی شتری آدمی چیزی جلوت زمین میزدیم [نیشخند] من خوبم تو چطوریایی؟ چه میکنی؟ از تجرد و تاهل چه خبر؟ [نیشخند] وبلاگت تا وقتی که وجود داشته باشه و حتی وقتی که وجود نداشته باشه [نیشخند] اون گوشه هست تا شاید اینطوری شرمنده شی برگردی [نیشخند] بدون حفظ شئونات: [ماچ][نیشخند]

علی

به دو نقطه: نپرداختن به محرکها به خاطر این بود که این بحث صرفا رنگ و بوی فلسفی داشت. شما دید روانشناختی داری برای همین حق داری که ذهنت به سمت محرکها معطوف بشه.

علی

به فائزه: شماره ی دو رو که گفتی درسته. نمیخواستم خیلی شلوغ شه برای همین به اون وضعیتها اشاره نکردم. وگرنه وضعیتهای دیگه ای هم قابل فرضه مرسی به خاطر دقتت